Atjoo o riv i halsen

var det jag vaknade till idag...
Kände mig inte riktigt kry och skulle varit och hälsat på goaste Å och hennes lilla sötnosbebis, men det fick jag ställa in och jag skulle även hälsat på min goa T på eftermiddagen, men det fick också ställas in:(

Somnade om på morgonen och sov riktigt länge och det var väldigt välbehövligt.

När jag väl vaknade så var det strålande väder ute, så jag passade på att placera mig intill husväggen i min goa badenbaden och näsan uppi solen:) Efter en stund kom min fina granne också ut, så där blev vi sittandes i flera timmar, babblandes och givetvis slank det ner ett par koppar fuffe ;)
Så det blev en alldeles underbar dag trots allt.

Idag har det varit lite si och så med matintaget, för min aptit har inte varit på topp när jag inte känt mig riktigt kry, men jag gjorde en väldigt annorlunda frukost: Stekt korv, äggröra och bearnaisesås...hmm... Ja jag sa ju att jag inte var riktigt som jag skulle idag ;) Men då var det jätte-gott:)

Till middag blev det ugnsstekt falukorv med lök och chilisås, tomater och turkisk matlagningsyoghurt.

Mellanmål: brieost, oliver och lite cashewnötter.

Under de senaste dagarna har jag pratat med lite olika personer om det här med sockerberoende.
Att jag under så lång tid tyckt att jag varit en gottegris, och det har jag verkligen varit, men att jag inte fattat förrän för några veckor sedan att jag faktiskt är beroende.
Många i min omgivning tycker att de äter mycket godis för de äter godis flera gånger i veckan.
Jag däremot har ätit godis varje dag och gladeligen sköljt ner det med 1,5 l cola, VARJE DAG!
Hujedamej vilka sockerbomber!!
Jag har haft tusen anledningar till att äta godis, antingen för att jag tyckt att det vart synd om mig, eller för att jag varit glad, då firar vi med godis!
Det är ju så mysigt att inta soffläge och myyysa med godis och dricka, eller hur?

Det har som sagt tagit tid för mig att fatta att detta handlar om ett beroende, colan har jag varit medveten om, men inte sockret i sig, allt godis, kakor, bullar, pajer, whatever... Och sällan tar man en bit, det är ju så gott så man kan ju lika gärna passa på att ta en till, eller kanske ytterligare en...
Mmm... och sedan får man ett märkligt lugn när man fått tillföra kroppen detta smaskiga gottiga.
Jag tror (utan att ha någon som helst erfarenhet inom det området) att det är som när en knarkare tar en sil...

När man kl halvtio på kvällen kommer på att man är såå godissugen och utan att tveka kan sätta sig i bilen och åka bort till affären innan den stänger kl tio, då är man nog utan tvekan beroende och inte bara en liten gottegris...

Jaa så har mitt liv varit och jag kan inte riktigt fatta att det beroendet bröts så snabbt med hjälp av att ändra kosten, hjärnan är liksom inte riktigt med, gottegrisandet har ju varit en del av min identitet under så många år, så lika underbart som det känns, lika förvirrande är det. Men det är ju så fantastiskt positivt och jag hoppas att jag är av med beroendet för alltid, men vi vet ju alla hur det är med beroenden, de är luriga...
Jag är i alla fall tacksam för varje dag som går då jag inte känner av något sötsug :)

Mycket godisskriv blev det idag, men nu vet ni lite om min sugarstory ;)

Nu mina vänner ska jag inta soffläge UTAN godis och det är ändå mysigt:)

Hoppas att ni alla haft en underbar solig dag och var rädda om er därute <3

Kommentarer
Postat av: Sarah & Thea

Vad du är duktig! :)

2011-03-31 @ 22:56:48
URL: http://sarahkathrine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0