Yesss!!!

-2,7 kg på 1,5 vecka!!! Hur glad som helst blev jag när jag vägde mig i morse!!

Vad glad jag är att jag började med LCHF igen:)
Alla tycker givetvis olika om det här med olika typer av kosthållning, och jag såg ett inslag på nyheterna igår om just LCHF och kolhydratsnojan som sprider sig mer o mer i Sverige. De intervjuade en dietist som tyckte att det var helt hysteriskt och att hon tror mer på en jämn balans mellan protein, fett o kolhydrater och jag kan hålla med henne till viss del, MEN alla är olika. Allt passar inte alla. Jag själv har testat mängder med sätt att äta och mitt bekymmer är inte att jag äter för stora portioner eller äter på McDonalds o pizzerian varje dag. Mitt bekymmer är att jag är sockerberoende...

För mig hjälper det inte att äta mer grönsaker och minska portioner går ju knappt eftersom de inte är så stora från början. Om jag äter mer grönsaker så har jag ju fortfarande kvar mitt sötsug, och när jag fått mina blodsockerdippar om jag varit hungrig en stund så fullkonligt vräkte jag ju i mig godis.
Helt hopplöst och det har tagit tid för mig att förstå att jag faktiskt har ett beroende...

Inget man är stolt över, men jag vet att jag inte är ensam.
Kan ni föreställa er vilken lycka det är att kunna se andra äta godis och inte bli sugen själv?
Det är faktiskt min största vinst med LCHF.

Det är också detta jag vill komma till angående dietistens råd, är man sockerberoende så behövs det nog lite mer brutala förändringar för att det ska släppa än en välbalanserad kost med proteiner, fett o kolhydrater...

Jag är givetvis så glad o tacksam att detta har hjälpt mig och hoppas att det även kan hjälpa andra därute.
Det är också så skönt att jag aldrig blir sådär hysteriskt hungrig så jag får blodsockerdippar längre utan jag blir behagligt hungrig, (lite svårt att beskriva om man inte upplevt det;))

Min tanke är att så småningom kankse gå över på GI, för i längden tror jag att den kosthållningen passar mig bättre, men jag ville ju ha en kickstart och det har jag verkligen fått :))

Jag vet att en del av er vill få lite tips om vad jag äter så här kommer dagens matsedel;) :

Frukost: 4 skivor ost med smör på, 1 glas vatten, Tjock smoothie gjord på 1 dl smetana, 1 dl grädde, 1 dl hallon. Detta kör jag i mixern ca 1 minut. Den blir lite tjock i konsistensen så man får äta den med sked. Himmelskt gott! :)

Middag: Resten av köttfärsgratängen från igår: Köttfärs stekt i lök, hälles i en gratängform. Gör en röra på 2 dl smetana el creme fraiche, lite grädde, 2 ägg, en burk krossade tomater, vitlök, salt o peppar. Häll röran över köttfärsen och hyss in i ugnen 225gr i ca 20 minuter. Dela en paprika och fyll bägge halvorna med gratäng och strö riven ost över. MUMS!! :)

Mellanmål 1: En avocado med Ishavsröra.

Mellanmål 2: Fyra tjocka skivor Brieost. En näve cashewnötter.

Eftersom jag har grädde i mitt kaffe så blir nästan det som ett mellanmål också :) Till fuffet tar jag gärna en bit mörk choklad 85%, det är gott att unna sig och jag är nöjd med det :)

Till alla måltider dricker jag vatten, och även mellan så det blir nog 2-3 liter /dag.

Jag var iväg till min Sötstrumpa en stund idag och där var det gott fuffemys och mycket prat om allt mellan himmel o jord, precis som det brukar vara:)

På eftermiddagen var vi äntligen och beställde tapeter till hallen och allrummet, det kommer att bli sååå fint:) Först var vi inne på att vi skulle ha vita tapeter, men eftersom vi har så öppen planlösning så blev det till slut vitt överallt och det tyckte inte jag kändes bra, men idag löste vi det, med helt andra tapeter, tur att de får in nya kataloger varje vecka, nu när vi springer där så ofta i tapetaffären ;)

Jag har verkligen världens bästa älskling, som hänger med i alla mina beslutssvängar:)
Tack älskling du är bäst <3

Nu står kaninbursstädning på schemat, sedan ska jag umgås med min spännande bok och så måste jag se på Desperate Housewifes...;)

Ha det gott alla därute och var rädda om er <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0