Trafikfaror

Hade den fantastiska förmånen att få stå i bilkö på hemvägen idag.
Götatunneln var avstängd vilket medförde ett visst kaos i trafiken (om man nu kan kalla miljoner stillastående bilar för kaos....)
För min del innebar det en hemresa som tog en och en halv timma längre än vanligt, men det är ändå ett kärt i-landsproblem kan man ju säga.
 
När jag ändå är inne på trafikproblem så kommer jag även att tänka på mina resor TILL jobbet varje morgon. Jag kör på Linnégatan varje morgon och där finns ett antal övergångsställen. Som bekant för de flesta med körkort så är man numera skyldig att stanna för fotgängare vid övergångsställe, men jag kan inte minnas att jag någonstans vare sig läst eller hört att man har skyldighet att stanna för cyklande cyklister vid övergångsställen...
 
Detta fenomen upplever jag i stort sett varje morgon, hela Linnégatan är full av cyklister som glatt cyklar rakt ut i vägen i full fart vid övergångsställena. Det känns som en lottovinst varje gång man lyckas att inte köra på någon, för de kommer i full sula rätt ut från någon tvärgata och skulle man vara så nära övergångsstället så att man inte hinner stanna och de (ve och fasa) skulle behöva använda sin broms för att undvika en kollision så blir de vansinniga.
Jättefint att det finns många cyklister, bra för miljön och för många en motionsform som man gör utan att tänka på det liksom, men kära ni, ni måste vara mer rädda om er och se er för därute i trafiken, för jag har då inte lust att ha ditt liv på mitt samvete p g a att du trodde att du var fotgängare fast med en cykel fastsatt mellan benen....
 
Cykla lugnt och glöm inte cykelhjälmen <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0