Vem har facit?

Ibland händer det i livet att man har konflikter med sina vänner. Det hör väl livet till kan man säga. Det som då är intressant är huruvida vem har rätt och vem har fel? Det enkla svaret på den frågan skulle jag nog vilja påstå är ingen, eller båda om man vill se det så.

En konflikt uppstår väl oftast när minst två personer tycker olika om samma sak. Det man tycker grundar sig oftast på egna erfarenheter, sinnesstämning, värderingar mm.
Det handlar inte helt sällan om sändare och mottagare, dvs jag säger en sak till x, för mig är det solklart vad jag menar, men x har en lite dålig dag, eller har en helt annan värdering i ämnet och tar emot min kommentar på ett helt annat sätt än jag menade. Pang! Där uppstod en konflikt.

Man kan också hamna i en meningsskiljaktighet som man försöker att lösa tillsammans men man hittar inte lösningen kanske p g a att man inte har samma värderingar eller samma erfarenhet. Hur gör man då?

Man kan konstatera tillsammans att det här kommer vi ingen vart med, du tycker si och jag tycker så, men skitsamma, vi lämnar det. Eller så kan man hamna i den känslan att man orkar inte tjafsa mer och man lämnar helt enkelt hela vänskapen därhän.

Det sistnämnda hände mig för några år sedan och jag har saknat den vännen mycket.
Nu var det någon däruppe som tyckte att det skulle åtgärdas, för helt plötsligt en dag möts våra vägar och vi pratar med varann för första gången på flera år. Kontakten knyts ihop igen och man vädrar lite om den gamla konflikten, men bara lite, mest hur kul det känns nu när man hittat varann igen. Det är en fantastisk känsla och jag är så tacksam för att "någon", som jag gärna kallar för universum, såg till att det blev såhär.

Vad jag vill ha sagt med detta är att det kanske är så att man inte kan döma i konflikter, för allt handlar om vad som känns rätt eller fel för varje individ... Men visst är vi skapta på det viset att vi gärna vill ha stöd för vår egen uppfattning i en konflikt...;)

Detta är givetvis mina egna simpla tankar som jag tar mig friheten att plita ner här, bara för att jag kan :)

Kram på er därute <3

Kommentarer
Postat av: Jessica

Nu kom tårarna igen... Jag säger som du, tack universum. :-)

2012-01-18 @ 08:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0